De zes onderdelen van een goede detox na een feestdag bij PCOS + recept

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Ben je gister helemaal los gegaan tijdens Koningsdag? Heb je alles tot je genomen waar je zin in had, veel gedronken en gegeten?
Ik hoop bovenal dat je ontzettend genoten hebt van alle energie en van de mensen om je heen.
Dat je geen schuldgevoel of schaamte hebt ervaren doordat je niet bezig was met je voeding en met ‘homoon-proof’ eten en leven.

post 28-4-19

 Dit is wat makkelijk gezegd, maar die gevoelens gaan je niet verder helpen in je proces naar meer hormonaal balans, ze werken je alleen maar tegen.

Ikzelf heb best vaak ervaren dat ik tijdens een gelegenheid waarbij veel gedronken en gegeten werd niet goed mijn gewenste patroon kon loslaten.. Hierdoor maakte ik ten eerste het moment een stuk minder prettig mee, werd ik de dagen erna des te strenger op mezelf en mijn leefstijl/voedingspatroon en heb ik zelfs periodes gekend dat de optie om niet in te gaan op een uitnodiging of evenement aantrekkelijker werd omdat ik dan goed de ‘controle’ kon houden ten behoeve van mijn hormonale balans – dacht ik.

Dit is echter zo ontzettend destructief. Je werkt jezelf in een soort keurslijf en alles wordt een stuk minder spontaan. Je verliest (gedeeltelijk) de verbinding met je omgeving. Je versterkt de kans op eenzaamheid: een gevoel dat veel meer invloed heeft op je gezondheid dan je vooraf wellicht inschat(1). De teugels kunnen laten vieren, go with the flow, is heel belangrijk: het geeft je rust.

Dus: een dag als gister is goed en daar moet je vooral van kunnen genieten. Maak vooraf bewust de keuze dat je loslaat en maak nadien de keuze dat je weer in tevredenheid doorgaat met een gezondere levensstijl. Met het doorpakken maak je het verschil!

Om je lichaam weer te helpen op te schonen na een dag als gister, kan je een ‘detox’ dag inlassen. Nu ben ik niet zo fan van die sapachtige detox-kuren of te lang vasten, maar er zijn wel een aantal voedingsmiddelen die je lichaam kunnen ondersteunen en ontgiften. Het helpt je maag, darm en lever om weer optimaal hun werk te doen: en als deze organen in balans zijn heeft dat grote invloed op je hormonale balans (en dan kan een dag waarop je even helemaal loslaat nog minder kwaad).

  1. Voeg kurkuma toe aan je voeding. Zelf vind ik het lekker om de Golden Milk van Chicko te drinken samen met wat vanillepoeder. Je krijgt dan gemakkelijk een flink kurkuma-shot binnen en je hoeft het niet in andere gerechten te verwerken (maar dat mag natuurlijk wel). Samen met wat kokosolie en plantaardige melk kan je hier een romige, verwarmende drank van maken als je het anders wat te sterk vindt.

Kurkuma heeft vele positieve effecten en is dan ook echt een aanrader om dagelijks tot je te nemen. Het is goed voor je darmen en verteringssysteem en helpt om vette te verteren (in mijn geval best fijn na die twee zakken patat van gister). Het werkt ontstekingsremmend  waardoor het je lever en gal ondersteund. Ook is het schimmelwerend en helpt het tegen chemische stoffen(2).

  1. Help je lichaam te ontzuren. Onder andere vette voeding, suikers, vlees en alcohol verhogen de zuurtegraad in het lichaam. De PH verlaagt, als het ware. Je lichaam werkt hard om een optimale zuurtegraad te behouden door onder andere functie van de nieren. Hiervoor zijn mineralen nodig die je in principe uit je voeding haalt. Als je een dag hebt waarbij je lichaam extra kan verzuren kan je het ook helpen extra te ‘alkaliseren’, zoals dat heet. Dit doe je door veel groenten en fruit te eten bijvoorbeeld kruidenthee te drinken. Ik gebruik zuur-base thee van Alka, waarvan de naam al doet vermoeden wat het doet(3).
    Een lichaam dat een te lage PH waarde heeft/houdt, is geschikter voor ziektes en heeft negtieve invloed op je hormonale balans.
  2. Voeg aan elke maaltijd (rauwe) groene bladgroenten toe. Naast dat ze ook bijdragen aan de ontzuring van je lichaam, bevatten ze veel vezels, vitaminen, minderalen en anti-oxidanten die je spijsvertering ondersteunen. Ook bevatten ze chlorofyl: een stof met veel goede eigenschappen, waaronder een zuiverende functie die je lichaam helpt te ontdoen van afvalstoffen. Groene groentes hebben een stabiliserende functie voor de bloedsuikerspiegel en zorgen voor veel verzadiging en energie.
  3. Drink naast de thee en de golden milk veel water. Kies op een dag als vandaag even niet voor koffie. Als je toch iets koffie-achtigs wilt, vind ik zelf Chicko Not Coffee een waardige vervanger (die trouwens ook je lever ondersteunt).
  4. Verse kruiden bevatten hoge hoeveelheden vitaminen en mineralen, voeg ze dus vooral toe vandaag.
  5. Kies ontgiftende groenten: een groente die veel detox-eigenschappen bevat is de rode biet. Dit is een van de weinige groentes die na het koken zijn voedingswaarden nagenoeg allemaal behoudt. Ook helpt de rode biet je lichaam meer zuurstof op te nemen: dit zorgt voor meer energie en sneller herstel(4). Ook gember en citroen werken goed mee voor een detox.

Ga geen crashdag houden ter compensatie, maar geef je lichaam juist extra van wat het nodig heeft. Op internet staan veel recepten en nog meer detox-voedingsmiddelen die je kunnen inspireren. Zelf vind ik een smoothie (of nog beter, juice met de slowjuicer) die alle ingrediënten meeneemt win-win. Ik maak er altijd een smoothiebowl van met grote stukken ingrediënten. Dit zorgt ervoor dat je langzaam eet en goed kauwt: anders kan je last krijgen van een opgeblazen gevoel.

Verwerkt en bewerkt fruit heeft echter een niet zo positief effect op de bloedsuikerspiegel enzorgt voor een piek. Gebruik zo veel mogelijk groenten in je smoothie en versier het met hele stukken fruit(met schil). Als je dan ook nog voor biologisch kiest, krijg je een smoothie met zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen, hoog in vitaminen en mineralen, ontgiftend en zonder negatief effect op je bloedsuikerspiegel. En dat willen we, wij vrouwen met PCOS waar insulineresistentie vaak al aanwezig is of op de loer ligt.  Om de smoothie nóg verzadigender te maken met een lagere glycemische index, kan je ook peulvruchten toevoegen zoals linzen, of vetten zoals avocado of kokosmelk.

Voor vandaag, met het oog op de detox, koos ik voor het volgende recept:

– 100 gram spinazie
– 15 ml citroensap
– 10 gram gember (heeft veel invloed op de smaak, als je hier niet zo bekend mee bent kan je ook eerst de helft nemen)
– 10 gram peterselie
– 100 gram komkommer
– 100 ml amandelmelk ongezoet ongebrand

Topping: 1 banaan, 1 appel met schil, een beetje kaneel

Als je de smoothie iets zoeter wilt, kan je één banaan meeblenden.

Als je het moeilijk vind om gevoelens als schuld en schaamte los te laten, is het belangrijk hier aandacht aan te besteden: het leren loslaten van deze gevoelens is echt van grote invloed. Neem, als je merkt dat dit een aandachtspunt is, een lange wandeling of ga mediteren waarbij je afstand kan nemen van die gevoelens (een geleide meditatie helpt mij hier erg bij). Probeer positief terug te kijken naar het moment of de dag dat je alles losliet en maak nu de keuze weer voor jezelf te willen zorgen vanuit tevredenheid. Deze omschakeling van gevoelens vraagt tijd en aandacht, maar heeft minstens zoveel invloed als je voeding en levensstijl.

Veel succes!

  1. De kennis van nu, Hoe eenzaamheid je ziek maakt, 2015
  2. Jesse van der velde, 23 redenen waarom je geelwortel kurkuma veel vaker zou moeten gebruiken, 2015
  3. Alkavitae International BV, alka.nl
  4. Janneke van der Meulen, Eet Win-Win, 2017

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor mijn e-maillijst.

Shopping Basket