Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Zoals sommigen van jullie gemerkt hebben ben ik de afgelopen weken op vakantie geweest.
En hoewel ik ‘gewoon’ naar Noord-Frankrijk was, wil ik er vandaag toch even op ingaan. Want vakantie heeft invloed op je PCOS. Of beter gezegd; het veranderen van je context test je gewoontes. In dit geval ga ik even in op eetgewoontes. 

Blog 18 foto

Het veranderen van je context kan zowel positief als negatief effect hebben. Zo waren mijn vriend Dennis en ik redelijk last-minute met de auto op pad. Eerst twee dagen Nederland, toen vijf dagen Noord-Frankrijk.  Weinig voorbereiding, geen organisatie door een derde partij, gecombineerd met nieuwe omstandigheden. Dit zorgde ervoor dat ik een aantal van mijn gewoontes van thuis lastig door kon zetten en mijn bereidwilligheid/motivatie erg getest werd.

De eerste dagen in Nederland waren oké; veel was natuurlijk bekend en vertrouwd en ik kon mijn weg naar voldoende groenten en goede maaltijden wel vinden. Echter, onze bestemming in Frankrijk had wat minder voorzieningen dan gedacht. In combinatie met een slechte beheersing van de Franse taal maakte dit het kiezen voor goede voeding best een uitdaging. Daarnaast vind ik persoonlijk de Franse keuken (die wij hebben meegemaakt) echt niet goed terwijl ik vooraf juist in de veronderstelling was dat we een Walhalla aan lekkernijen tegemoet gingen. Dit resulteerde ook in een ‘terugval’: ik koos voor wat ik wel kende of wat wel voor handen was (= veel brood, weinig groenten, veel fruit, veel vet eten zoals gerpituurde aardappelen en patat).  Er was weinig organisatie, veel drempels en de mensen om mij heen aten vooral vet, veel en ook vaak alcohol.

Een vriendin van mij was echter naar Ibiza waar een retraite georganiseerd werd en alles goed voor elkaar was; inclusief vegan eten. Daar was het voor haar als thuis komen en kon ze haar gewoontes vanuit Nederland gemakkelijk doorzetten of misschien zelfs wel makkelijker volhouden. Er werd immers voor haar gekookt, er werden workshops over voeding gegeven, er was veel bewustwording over o.a. de voeding en er was sprake van (positieve) groepsdruk/groepsenergie.

Het verschil tussen haar bestemming en die van mij is groot. Wel laat het mooi zien hoe context van grote invloed is. Als ik in haar situatie had gezeten, had ik waarschijnlijk geen moeite of terugval gehad. Best opvallend, ik ben toch immers hetzelfde mens met dezelfde behoeftes, zou je denken?

Deze vergelijking geeft duidelijk inzicht in het feit hoe veel meer wij beïnvloed worden door onze omgeving dan wij vaak zelf denken. Als het jou nu niet zelfstandig lukt om een gewoonte/gedraging waar je vanaf wilt om te zetten naar een andere gewoonte, kijk dan eens naar de context.

  • Welke elementen zijn er in een situatie aanwezig waarin je voor je gevoel ‘terugvalt’ of blijft hangen? Kan je die vermijden of verminderen?
  • Welke elementen helpen jou juist om gewenst gedrag te vertonen? Kan je die vaker opzoeken of creëeren?

Zo heb ik toen ik van mijn chocolade-crush af wilde simpelweg geen chocola meer in huis gehaald, zodat dit mij niet triggerde. Nu ik dit lang genoeg vol gehouden heb, is het simpelweg een gewoonte geworden om thuis geen chocola te eten (als het geen 100% chocola is). Ik veranderde de context en vervolgens makkelijker mijn gedrag. Door dit aanhoudend te blijven doen creëer je een gewoonte. En als die gewoonte er is, kan je makkelijker de verleiding weerstaan – maar onderschat dit niet. Wilskracht is nu eenmaal niet zo sterk en soms ontkomen we niet aan verleidingen: nooit meer op vakantie of een dagje weg is natuurlijk niet de oplossing.

Hoe kan je daar mee om gaan? Onderstaande punten kunnen je helpen:

  1. Denk na over de situatie wat komt; is het een lange vakantie? Is het een dag? Wat zijn de omstandigheden precies?
  2. Maak een besluit. Ga je jouw gewoontes van thuis mee nemen of ga je het loslaten? Of, kies je voor een middenweg? Zo ja, hoe gaat dat er dan uit zien? Kijk kritisch naar jezelf, welke manier kan jij écht volhouden? Kies daarvoor en kies écht. Maak geen keuze om hier vervolgens geen gehoor aan te geven of eigenlijk iets anders te willen(want dan brokkelt je vertrouwen in je eigen kunnen ook langzaam af).
  3. Bereid je goed voor; ken je bestemming (dus niet zoals ik in Frankrijk) en plan wellicht vooraf waar je gaat eten of waar je boodschappen gaat halen. Schrijf zoveel mogelijk op.
  4. Praat er over met je reisgenoten, zodat zij je kunnen helpen en ondersteunen (Of nog beter, mee doen).

Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die kunnen helpen:

  • Een gewoonte en daarmee dus ook gewoontes op vakanties of in andere omstandigheden als normaal, heeft aandacht en oefening nodig om te vormen. Ga er simpelweg niet vanuit dat het jou vanaf de eerste keer volledig lukt om het thuis-gemaakte plan uit te voeren. Zo hebben wij door onze ervaringen in Frankrijk weer geleerd hoe we het de volgende keer beter kunnen doen!
  • Laat dit echter geen excuus zijn; oefen wel maar wees niet te streng voor jezelf als het niet lukt (immers zonde van je uitje). Hoe vaker je oefent, hoe meer het zal lukken. Ik ben de afgelopen jaren vaak terug gevallen, bezweken, over stag gegaan – maar door wel verder te gaan pak ik nu makkelijker weer terug en zijn veel van mijn gewoontes hoe ik ze wil hebben.

Wellicht een extreme vergelijking, maar kijk eens naar Mohammed Ali: denk je dat hij zo goed is geworden in boksen door 10 keer iemand een klap te geven, of zal hij meer hebben moeten oefenen? Juist – en dat is wat er ook moet gebeuren bij alle nieuwe dingen die je wilt leren. Blijven oefenen en blijven verbeteren(door te blijven falen).

  • Overzie de gevolgen: als je bijvoorbeeld tijdens je vakantie volledig terug valt, is dit nog geen ramp. Als je na een paar weken weer terug bent in je vertrouwde context zal je merken dat je lichaam snel weer herstelt. De rust, ontspanning en focus op andere dingen tijdens een vakantie of dagje weg helpt je ook extra om in een vertrouwde context met extra motivatie door te kunnen gaan (maar zie dit ook niet als excuus).
    Een ongezond lichaam met klachten is niet in een paar weken fit, maar andersom werkt het net zo: een gezond en vitaal lichaam is niet in een paar weken ‘terug bij af’.
  • Rust en weinig stress is een mega goed medicijn tegen PCOS tijdens je vakantie. Ga dit niet dwarsbomen door de te grote focus op of het ‘falen’ van goede gewoontes.

Toen ik terug kwam uit Frankrijk voelde ik mij niet goed door het gebrekkige eten. Toch ben ik eerlijk gezegd verwonderd hoe snel dit wegtrok. Na twee dagen was vast gehouden vocht weg, mijn opgezette buik weer plat en mijn energie weer terug. Als ik dit tijdens mijn vakantie had geweten, was ik er denk ik rustiger onder geweest J. Ik ging na mijn vakantie niet compenseren, maar stapte terug in mijn volwaardige en normale voedingspatroon. Ik koos niet voor minder calorieën of minder vet, je lichaam heeft die bouwstoffen juist nodig om goed te functioneren.

Hopelijk stelt dit jullie ook wat gerust en kunnen jullie vooral heel erg genieten deze zomer.

Dus voor iedereen; fijne vakantie!!

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor mijn e-maillijst.

Shopping Basket