Het belangrijkste medicijn tegen PCOS

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Ik heb tot nu toe voornamelijk praktische informatie gedeeld om je kennis toe te laten nemen en je inzicht te vergroten waarom je bepaalde veranderingen zou kunnen gaan doorvoeren.
En hoewel dit handig kan zijn en verdieping ook zeker aan te raden is, is er één ding dat daarnaast niet moet worden overgeslagen.

blog 10 foto

Één ding die in alles altijd het verschil maakt: je mindset.

En daarbij richt ik mij vandaag vooral op één ding: acceptatie. Want;

Accepteer jij dat jij PCOS hebt?
Accepteer jij alle symptomen?
Accepteer jij dat je blijvende aanpassingen zou moeten doen in je levensstijl, als je van je klachten af wilt blijven?

Of vind je eigenlijk dat PCOS niet bij jou hoort?
Voel je weerstand tegen de klachten?
Vraag je jezelf af; waarom ik?
Voel je angst voor wat mogelijk nog kan komen aan klachten?
Voel je verdriet vanwege een nog onvervulde kinderwens, hoe graag je ook wilt?

Hier zit het hele verschil.

Nu denk je vast: makkelijker gezegd dan gedaan.
En inderdaad, dat is ook zo. Het vergt tijd en aandacht om tot dat punt van volledige acceptatie te komen.

Bij mij startte dit proces op het moment dat het slecht met mij ging en ik mij door mijn PCOS klachten had ziek gemeld voor mijn werk en mij super down voelde. Dit is nu bijna drie jaar geleden. Terwijl ik er gevoelsmatig alles aan deed om gezond te leven. Hoe kon dat nou? Ik las een artikel over de mogelijke gevolgen van teveel stress op PCOS en er begon iets te dagen..

Ik ben mij hierna stap voor stap meer bezig gaan houden met persoonlijke ontwikkeling – ik had zelf de sleutel in handen om mij beter te voelen maar moest mentaal door best wat blokkades heen.  Ik geloof dat het een blijvend proces is dat altijd aandacht nodig zal hebben, gedurende verschillende levensfases of bij verschillende gebeurtenissen. Maar ik kan zeker zeggen dat ik mijn PCOS nu accepteer, dat dit ontzettend helpt en dat jij dat ook zeker kan.

Werken vanaf een punt van acceptatie over het heden werkt vele malen prettiger dan vanuit afkeer over het heden. Want als je PCOS helemaal accepteert:

– Zorg je goed voor jezelf omdat je het jezelf waard vindt
– Kies je bewust voor aanpassingen in je leven(stijl) omdat je goed voor jezelf wilt zorgen
– Voel je rust en denk je ontspannen over de toekomst
– Vergelijk je jouw gezondheid en situatie niet met anderen
– Ben je blij voor wat anderen in hun leven krijgen en voel je geen afgunst

En naast dat dit veel lichter leeft, heeft dit een zeer groot positief effect op PCOS.
Simpel gezegd: weerstand ten opzichte van de feiten vergroot je klachten, acceptatie ten opzichte van de feiten verkleint je klachten. Het opent deuren, je ziet namelijk het ‘bord voor je kop’: in de slachtofferrol kruipen helpt je niet verder. Het begrip ‘slachtofferrol’ klinkt hard, maar hier is wel sprake van als je PCOS niet wilt accepteren.

Biologisch gezien is het vrij logisch; deze vorm van weerstand zorgt voor (chronische) stress en daardoor stijgt o.a. het stresshormoon cortisol in je lichaam. Teveel en te lang cortisol in het bloed heeft een nadelig effect op insulineresistentie en brengt meerdere hormonen uit balans. Het werkt PCOS in de hand. Hierover vertel ik later meer in een volgende blog.

Maak je keuzes dus vanuit acceptatie:

– ‘Vandaag kies ik voor gezond eten omdat ik goed voor mezelf wil zorgen’ in plaats van ‘ik mag dit niet eten want ik heb PCOS’
– ‘Vandaag stop ik op tijd met werken en neem ik een wandeling’ in plaats van ‘laat de rust maar zitten, mijn werk moet af’
– ‘Ik wil mijn lichaam fit houden en kies daarom een sport die ik leuk vind’ in plaats van ‘ik moet een hele heftige sport beoefenen omdat ik te zwaar ben’ of ‘vandaag sport ik een extra uur omdat ik gister teveel heb gegeten’.

Merk je het verschil?

Als je bewust keuzes maakt en je lichaam én geest gunt wat het nodig heeft, ervaar je meer rust. En deze rust is essentieel om ten eerste lekker te leven, maar ook om juist minder klachten van PCOS te ervaren. Op de korte termijn merk je misschien weinig verschil, op de lange termijn juist veel.

Het doel is niet om klachtvrij door het leven te gaan, maar om zonder last van die klacht te leven. Om ondanks de klacht, je vrij te voelen en het los te kunnen laten. Fysiek kan het dan nog wel aanwezig zijn, maar daarnaast ervaar je rust en ontspanning.

Ik geloof er in dat de staat waarin je verkeerd meer van die staat aantrekt.
Waarom hebben sommige mensen altijd pech?
Waarom gaat het met sommige mensen altijd goed?
Mijn visie: hun persoonlijke staat van zijn is op een ander level. En het mooie is: dit kan je trainen!

Het start met bewustwording. Hoe is dat bij jou?  Heb jij al volledige acceptatie? Of zijn er stukken van weerstand?

Laat het mij weten of overdenk het voor jezelf – super waardevol als je hier de tijd voor neemt!

En denk eraan, ook hier is acceptatie heel belangrijk: als je wel weerstand hebt, is dat voor nu ook goed. Het gaat er om het eerste stapje te zetten naar het loslaten ervan. En dat is een (realistisch en haalbaar) proces.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor mijn e-maillijst.

Shopping Basket